Sănătatea gingiilor tale, sănătatea ta!

Când v-ați raportat la sănătatea dințiilor, de câte ori v-ați gândit și la sănăntea gingiilor? Așa cum mușchii oferă suport sistemului osos și îl pune în mișcare, așa și gingiile asigură suport dinților.

Gingiile sunt roz și ferme? Perfect atunci! Înseamnă că sunt sănătoase. Le simțiți inflamate și sensibile? E posibil să suferiți de gingivită. ☹

Mai exact, gingivita este o inflamație a gingiilor. Aceasta se formează din cauza plăcii dentare care se depune pe suprafața dinților atunci când resturile alimentare și zahărul intră în contact cu bacteriile care se găsesc în mod obișnuit în cavitatea orală.

Dacă nu este tratată la timp, poate evolua către parodontoză sau spre afecțiuni mai serioase – cum ar fi pierderea dinților.

Vă povestim despre toate acestea acum, deoarece această perioadă a anului poate favoriza depunerea de placă bacteriană. Cum se întâmplă acest lucru? Majoritatea dintre noi consumăm mai multă mâncare sau mâncăm mai des, la care mai adaugăm gustări dulci sau băuturi acidulate, iar în lipsa unei igiene orale bune, resturile de mâncare rămân între dinți și pot duce la formarea de placă.

Placa dentară trebuie eliminată zilnic prin periaj. În caz contrar, aceasta se transformă în tartru. La rândul lui, tartrul începe să acumuleze bacterii și să irite gingiile.

Cum vă puteți proteja gingiile?

Cel mai bun sfat pe care îl putem oferi este să aveți grijă zilnic de sănătatea dinților și a gingiilor. Cum faceți asta:

• cu o igienă orală bună
  • periaj al dinților după fiecare masă (când este posibil) și înainte de culcare
  • utilizarea unei paste de dinți cu fluor care ajută la protejarea dinților
  • cu o guma de mestecat fără zahăr
  • atenție la cantitatea de zahăr, deoarece acesta influențează sănătatea gingiilor
  • sunt recomandate alimente bogate în vitamina C, verdețuri, citrice, ceai verde, mere, țelină și produse lactate
  • vizite periodice la medicul stomatolog
  • detartraj și periaj profesional la fiecare 6 luni

Chiar dacă aveți o rutină zilnică de îngrijire a dințiilor și țineți cont de cele prezentate mai sus, există și alți factori de risc implicați în apariția acestei afecțiuni, precum:

• fumatul
  • vârsta înaintată
  • sindromul de gură uscată
  • schimbări hormonale (cum ar fi sarcina sau menstruația)
  • factori ereditari
  • anumite medicamente
  • diabetul
  • scăderea imunității

Bine, bine, dar ce faceți în cazul în care aveți deja gingivită?👇

Categoric începeți tratamentul recomandat de medicul stomatog, chiar dacă vă aflați doar în stadiul incipient al gingivitei și include, de regulă, următoarele proceduri:

1⃣Curățarea profesională a dinților prin îndepărtarea plăcii dentare și a tartrului

Placa și tartrul sunt îndepărtate cu ajutorul echipamentelor cu ultrasunete, a tratamentului abraziv de aer Air Flow, precum și a instrumentelor manuale. După curățarea dinților, aplicăm un lac ce conține fluor, care protejează dinții de atacul bacteriilor.

Medicul stomatolog va stabili cu exactitate regularitatea cu care se va îndepărta placa dentare și tartrul, în funcție de starea smalțului (mai rar dacă este sensibil), precum și de rata de depunere a plăcii pe dinți. În mod normal este nevoie și recomandăm să fie de 1-2 ori pe an.

2⃣Restaurarea dentară în cazul în care există plombe sau coroane dentare care împiedică curățarea dinților sau care produc iritații ale gingiei.

3⃣Și fireste, un program de îngrijire a dinților care sa fie urmat acasa, zi de zi.

Pentru o îngrijire cât mai bună a dinților este bine să alegeți o periuță de dinți de duritate medie – prea moale nu va face față depunerilor, prea dură poate rănii gingiile.

Utilizați seara și dimineața un irigator care vă permite să curățați eficient spațiile greu accesibile dintre dinți.

Atenție la pasta de dinți pe care o folosiți, să fie cu efect profilactic, iar 1-2 pe an puteți utiliza și pastă de dinți cu efect terapeutic.

Probabil vă întrebați acum dacă aveți sau nu gingivită. Pentru diagnosticarea gingivitei este necesar, bineînțeles, o vizită la medicul stomatolog. Dacă vă idetificați cu una dintre situațiile de mai jos, vă recomandăm să mergeți cât mai repede la un consult:

• sângerare gingivală în timpul periajului
  • gingii care capătă o nuanță de roșu închis
  • gingii umflate
  • respirație urât mirositoare
  • gingii sensibile
  • retracție gingivală

Să știți că gingii sănătoase nu înseamnă doar un zâmbet frumos și natural, ci ajută și la prevenirea mobilității dinților sau pierderii lor, împiedică apariția unor probleme estetice dentare, previne apariției unor probleme de vorbire sau a respirației urât mirositoare, cât și previne apariției unor probleme ireversibile la nivelul dinților și gingiilor.

Având grijă de sănătatea gingiilor tale, ai grijă de sănătatea ta. 😊