Cum să previi și să tratezi problemele gingivale, inclusiv gingivita și parodontita

Cabinet Stomatologic - Cluj-Napoca | Pașc Dental

O spunem cât de des putem, este foarte important să ai grijă de dinții tăi. Atât de important încâ noi punem îngrijirea dinților și controalele regulate pe lista de lucruri obligatorii. Pentru că un dinte cariat este un dinte cariat. Oricât de mult îl tratăm noi sau îl îngrijești tu apoi, nu este același lucru precum un dinte sănătos.

Și știi ce este foarte important ca dinții tăi să fie sănătoși? Ca gingiile tale să fie la rândul lor sănătoase.

Poate îți vine greu să crezi, însă există milioane de adulți care au un stadiu incipient de boală gingivală. Vești bune: boala gingivală timpurie este tratabilă – astfel că poate fi momentul să deprinzi obiceiuri noi sănătoase. Controlul stomatologic la cel puțin fiecare 6 luni reprezintă, de asemenea, cheia. Dar hai să o luăm pas cu pas 🙂

Gingivita este o afecțiune comună caracterizată prin inflamația gingiilor. Insesizabilă poate la început. Aceasta poate fi recunoscută ulterior prin simptome precum roșeață, sensibilitate, măriri de volum și sângerări ale gingiilor. Îți spunem foarte deschis, dacă nu este tratată la timp, gingivita poate duce la afecțiuni dentare mai grave, cum ar fi mobilitatea dentară și chiar pierderea dinților.

Cauzele frecvente ale gingivitei

1. Cauza cea mai frecventă a apariției gingivitelor este acumularea de placă bacteriană la nivelul dinților și gingiilor. Și dacă placa bacteriană nu este îndepărtată prin periajul dentar regulat și folosirea aței dentare, se poate transforma în tartru, ce poate fi îndepărtat numai prin proceduri dentare profesionale.
  2. Fumatul. Pentru că acesta expune gura la infecții, și contribuie astfel la inflamarea gingiei.
  3. Atunci când ești gravidă sau uneori chiar și în timpul ciclurilor menstruale lunare, nivelurile hormonale pot crește sau scădea, făcând gingiile mai susceptibile la boala gingivală. Așa că, atenție în aceste perioade.
  4. Uneori, medicamentele prescrise pot reduce producția și debitului de salivă, lăsându-ți astfel gura uscată, iar bacteriile se pot înmulți mai repede. Un sfat în acest sens este să discuți cu medicul orice posibile cauze care apar sau cum le poți combate.
  5. Este dificil să obții toate vitaminele zilnice, dar vitamina C este esențială pentru sănătatea gingiilor tale. Plus că, o dietă bogată în zahăr și carbohidrați și aport scăzut de apă și vitamina pot cauza probleme gingivale. Așa că, atenție maximă și aici😊.
  6. Dacă dinții tăi se suprapun, sunt strâmbi sau chiar lipsesc, acestea sunt motive de dezvoltare a bolii gingivale. Deoarece alinierile greșite creează mai multe spații de retenție alimentară unde se poate acumula placă dentară și îți poate deteriora dinții și gingiile.
  7. Ultima dar nu cea din urmă, dacă a existat un istoric de boală gingivală în familia ta, este important de menționat medicului stomatolog, întrucât poți fi expus unui risc ușor crescut de dezvoltare a infecției bacteriene.

Tipuri de gingivită

Am discutat despre gingivită și cum apare, dar hai să povestim și cum poate fi ea.

Există două tipuri principale de gingivită: gingivita acută și gingivita cronică.

1. Gingivita acută să știi că apare brusc și se caracterizează prin simptome destul de pronunțate, cum ar fi: dureri gingivale, sângerări și sensibilitate la nivelul gingiilor. Ea se tratează prin:
    • administrarea de antiinflamatoare și uneori și antibiotice
    • printr-o igienă orală adecvată care să îndepărteze placa bacteriană
  2. Pe de altă parte, gingivita cronică este o formă mai ușoară, dar mai persistenta, care se dezvoltă treptat și poate dura luni sau chiar ani. Gingivita cronică este adesea cauzată de acumularea persistentă de plăci bacteriene pe dinți și gingii. Igiena orală în această situație este cheia, iar efectuarea regulată a controalelor dentare și igienizarilor profesionale nu trebuie cu nici un preț amânate.

Mai putem discuta despre un timp de gingivită, pe care doar femeile însărcinate o înțeleg, adică gingivita de sarcină. Dragă viitoare mămică, să știi că schimbările hormonale din timpul sarcinii pot afecta sănătatea gingiilor, făcându-le mai susceptibile la inflamații și sângerări. Aceste simptome pot fi accentuate în trimestrul al doilea și al treilea al sarcinii. Așa că:

1.Este important să acorzi o atenție deosebită igienei dentare și să urmezi o dietă echilibrată.

2.Noi îți recomandăm de asemenea să nu întrerupi controalele periodice la dentist, însă informează-ți medicul stomatolog despre sarcină, pentru a ști ce tratamente și intervenții poate sau nu să facă.

3.Pentru a evita problemele dentare în perioada sarcinii este recomandat să efectuezi trimestrial o igienizare dentară completă care include procedură de detartraj cu ultrasunete, periaj dentar profesional și airflow.

Mai sunt câteva tipuri de gingivită, iar printre ele putem enumera:

• gingivita alergică la anumite componente din pasta de dinți, apa de gură
  • gingivita regăsită în diverse boli, precum pemfigus, sifilis, tuberculoză
  • gingivita herpetică determinată de virusul herpetic
  • gingivita micotică determinată de Candida Albicans
  • gingivita aftoasă

Gingivita – tratament

Dacă nu este tratată, gingivita poate evolua într-o boală parodontală mai gravă, numită parodontită, sau boala parodontală avansată.

Parodontita se caracterizează prin inflamație și infecție nu numai a gingiilor, ci și a altor structuri care susțin dinții și anume, ligamentele parodontale și osul. Aceasta poate duce la pierderea dinților și poate crește riscul de a dezvolta boli sistemice.

În funcție de tipul și stadiul gingivitei, tratamentul implică de obicei:

• o combinație de măsuri de igienă orală. Periajul dinților de 2 ori pe zi + ața dentară + apa de gură + dușul bucal + controlul stomatologic regulat este formula completă și corectă pe care ar trebui să o urmezi pentru sănătatea dinților tăi.
  • în funcție de stadiul gingivitei, aceasta poate fi tratată chirurgical sau medicamentos, prin antibiotice
  • îndepărtarea tartrului și plăcii bacteriene prin proceduri dentare profesionale.

Dar când vine vorba despre eficiența tratamentelor, cel mai bun în acest context este igienizarea dentară completă care include proceduri de detatraj cu ultrasunete, periaj dentar profesional și airflow.

Comparând, este mult mai greu să tratezi decât să previi, și asta fără să ne gândim măcar la complicațiile provocate de problemele gingivale.

Printr-o serie de pași, care cu timpul să devină o simplă rutină de care să nu te mai dezobișnui, poți să previi mult mai ușor decât să tratezi și să ții problemene gingivale la distanță.

E timpul pentru o consultaţie?