sensibilitatea dentara

Este extrem de neplăcută senzația de durere, atunci când consumăm ceva fierbinte sau foarte rece, chiar și dulce. Hipersensibilitatea dentară afectează foarte multe persoane cu vârste cuprinse între 20 și 50 de ani și nu este o boală, ci o afecțiune comună, care se poate ameliora cu puțină atenție în ceea ce privește comportamentul dentar individual.

Ce este și cum apare?

Sensibilitatea dentară este caracterizată de o durere de scurtă durată, ce este cauzată de expunerea treptată a dentinei (partea moale a dintelui, regăsită sub smalțul acestuia).  Dentina este străbătută de mici canale, numite tubuli dentinari, în care se regăsesc terminațiile nervoase ale dinților și fluidul dentinar, cunoscut și sub numele de limfă dentinară. Atunci când consumăm alimente fierbinți, reci sau dulci, fluidul reacționează, iar mișcările acestuia provoacă o senzație bruscă de disconfort, sau o durere ascuțită asupra terminațiilor nervoase. Poate apărea la nivelul mai multor dinți, sau izolat la unul singur. Sensibilitatea dentară este de fapt o hipersensibilitate dentinară, deoarece fenomenele normale care au loc la nivelul dentinei sunt exacerbate în acest caz, rezultând o senzație de durere.

Printre cei mai comuni factori ce pot cauza sensibilitatea dentară se  numără:
• Retracția gingiei (element de protecție a dinților), ce favorizează  pătrunderea alimentelor până la dentină, afecțiune numită  parodontipatie;
• Prezența gingivitei care poate expune o suprafață mai mare din  dentina de la rădăcina dintelui, astfel intensificând sensibilitatea la  rece, cald sau dulce;
• Pierderea unui strat de smalț sau cement radicular, fapt ce  favorizează pătrunderea alimentelor și a bacteriilor la nivelul pulpei  dentare, cauzând o inflamație;
• Un periaj dentar prea frecvent, prea puternic sau cu o periuță de  dinți neadecvată, care în timp uzează smalțul dinților și poate cauza  chiar și retragerea gingiei;
• Bruxismul poate provoca uzura smalțului și expunerea stratului de  dentină de sub acesta;
• Sensibilitatea poată apărea izolat în urma unor tratamente, cum ar fi  albirea dinților, periajul profesional sau tratamentele ortodontice.  Acest tip de sensibilitate însă, se diminuează în timp și va dispărea în  totalitate.

Îngrijirea dinților sensibili

De regulă, această sensibilitate este identificată foarte ușor, iar din  fericire există soluții pentru controlul și diminuarea durerii provocate  de sensibilitatea dentară:
– Un prim pas pentru controlul sensibilității este atenția la igiena  zilnică. Da, discutăm foarte des despre cât de importantă este o  igienă riguroasă, însă aceasta face diferența între sănătate și o  afecțiune neplăcută;
– Folosirea unei paste de dinți potrivită pentru dantura sensibilă, cu  un conținut mare de fluor, pentru a contribui la întărirea smalțului; De  asemenea utilizarea unei periuțe de dinți cu peri moi, contribuie la diminuarea durerilor dentare.
– Încercați să evitați scrâșnirea dinților, iar dacă observați că aveți acest obicei în timpul nopții, cereți sfatul medicului pentru a afla despre dispozitivele de protecție a danturii în timp ce dormiți;
– Evitați consumul de alimente acide care atacă smalțul (sucurile acidulate sau cele din fructe, vinul, sosurile pe bază de oțet);
– Puteți apela și la remediile naturiste: infuzii cu flori de mușețel, salvie sau sunătoare, consumate o dată sau de două ori pe zi. Acestea contribuie la fixarea calciului și remineralizează smalțul.

Nu uitați să cereți sfatul medicului stomatolog! Cabinetul Pașc Dental vă sta la dispoziție cu sfaturi și informații legate de sensibilitatea dentară și mai ales, legate de metodele cu care puteți controla această afecțiune. Vă invităm să apelați la noi cu încredere, la numerele de telefon 07536555228 și 02644590650, sau prin email la office@pascdental.ro