Sănătatea orală în timpul sarcinii

Perioada de sarcină este una deosebit de sensibilă, iar viitoarea mămică are de acum o dublă responsabilitate pentru un stil de viață armonios și sănătos. În timpul acesta, în care au loc  schimbări hormonale, cavitatea bucală are, și ea, nevoie de atenție specială.

După cum vă amintiți din ultimul articol, viitoarea mămică trebuie să apeleze la o consultație minuțioasă, pentru a trata și preveni anumite afecțiuni care afectează organismul. Pe timpul sarcinii, nu trebuie să neglijați vizita la medicul stomatolog, deoarece sănătatea  Dvs. orală este  foarte importantă.

Există o serie de tulburări dentare care au un risc crescut de apariție la femeile însărcinate. Este important să vă informați cu privire la acestea, și să acționați împotriva dezvoltării lor.

Gingivita de sarcină- este cea mai frecventă afecțiune orală, datorată modificărilor hormonale, ce apare în timpul sarcinii. Se manifestă sub forma înroșirii și inflamării gingiilor, care ulterior pot ajunge în stadiul sângerării. Aceasta apare cel mai des în luna a doua, a opta, sau a noua de sarcină. Apariția gingivitei se poate preveni prin periaj profesional și detartraj. Atunci când starea orală este una predominant favorabilă, atât înainte de sarcină, cât și în timpul acesteia, inflamația gingivală este mult mai redusă și mămica nu va simți durere sau disconfort în timpul periajului dentar. În cazul în care apare gingivita, este necesară monitorizarea acesteia de către medicul stomatolog, pe perioada sarcinii. În general aceasta trece de la sine după naștere.

Granulomul de sarcină – numit și tumoare gingivală de sarcină, reprezintă o dezvoltare excesivă a gingiei rezultând în niște formațiuni de culoare violet, benigne, care se regăsesc cel mai des în zona interdentară. Acestea prezintă o tendință crescută de sângerare, durere locală și apare de regulă pe fondul gingivitei. Tratamentul constă în detartraj și periaj profesional, sau în anumite cazuri, când aceste formațiuni au dimensiuni mari, se apelează la îndepărtarea lor printr-o intervenție chirurgicală cu grad invaziv minim.

Cariile și eroziunile dentare – structura minerală a dinților nu suferă modificări în timpul sarcinii, însă modificările hormonale determină schimbări în compoziția salivei, care ulterior favorizează apariția plăcii bacteriene. Includerea în alimentația zilnică a anumitor alimente bogate în glucide și zaharuri, își pun amprenta pe sănătatea dentară. Mai mult, stările frecvente de greață și vărsăturile repetate cresc mult aciditatea din cavitatea bucală, afectând smalțul dinților. Aceste schimbări duc fie la eroziuni dentare, fie la apariția cariilor. În cazul în care apare și gingivita, periajul devine dureros. Așadar, se creează un mediu favorabil dezvoltării cariilor sau a eroziunilor dentare. Viitoarea mămică trebuie să se îngrijească de aceste aspecte indiferent de modificările hormonale sau de cele din alimentație; alegerea unei periuțe de dinți potrivită, în combinație cu apa de gură și ața dentară, cel puțin de două ori pe zi, vor preveni eroziunile și cariile.

Radiografiile dentare se vor efectua doar atunci când sunt absolut necesare, iar pentru realizarea acestora se va asigura, viitoarei mămici, protecția necesară împotriva radiațiilor. Anesteziile se vor realiza doar în urma consultării cu medicul obstetrician, iar tratamentele cu antibiotice la fel.

Recomandarea noastră este, ca orice viitoare mămică, să se informeze cu privire la aceste afecțiuni și la modul de prevenire a acestora. O nutriție echilibrată, completată de un comportament dentar orientat spre igienă și sănătate, pot preveni cu succes aceste tulburări, sau contribuie considerabil la un plan de tratament mult mai ușor de aplicat și mai puțin invaziv.
Pentru întrebări și detalii legate de igiena orală pe timpul sarcinii, vă invităm să apelați la noi cu încredere, la numerele de telefon  0753655228 și 0264590650, sau prin email la office@pascdental.ro.